Ontwikkelingen binnen mijn vakgebied: Het PGB

De ontwikkelingen van het pgb
In mijn werkveld is het eigenlijk wel het gesprek van de dag momenteel, het pgb, wat gaat er gebeuren voor alle mensen die hier gebruik van maken.
Van jong tot oud wordt hard getroffen door de bezuinigingsmaatregelen door de regering
Een onderzoek van het centraal plan bureau wijst uit dat de bezuinigingen op het pgb’s niet eens zoveel opleveren als de overheid in eerste instantie dacht.

Pgb-bezuiniging levert minder geld op
» Thuiszorg ANP
De geplande bezuinigingen op de pgb's leveren 300 miljoen euro minder op dan het kabinet had gehoopt. Maar doordat er 200 miljoen aan meevallers zijn in de zorg, komt het kabinet toch nog redelijk in de buurt. Dat zegt het CPB in een rapport dat is opgesteld op verzoek van de oppositie.
Met het persoonsgebonden budget kunnen mensen zelf de zorg inkopen die ze nodig hebben. Het kabinet maakte voor de zomer bekend dat voortaan veel minder mensen een pgb zullen krijgen, omdat de regeling anders onbetaalbaar wordt.
Het versoberen van de regeling zou de komende vier jaar 900 miljoen moeten opleveren, maar volgens het CPB komt het bespaarde bedrag uit op 600 miljoen euro.
Belofte
Wel bestaat de kans dat het bespaarde bedrag lager uitvalt als het kabinet een belofte van staatssecretaris Veldhuijzen van Zanten waarmaakt. Die heeft beloofd dat iedereen die zijn pgb en de eigen regie verliest, wel dezelfde hoeveelheid zorg houdt. Wil ze die belofte waarmaken, dan kan de bezuiniging op nul uit komen, zegt het CPB.
Het bureau rekende de plannen door op verzoek van oppositiepartij GroenLinks.

'Ideale manier'
Volgens GroenLinks bevestigt het onderzoek wat al werd gevreesd. "Door het pgb kunnen mensen blijven werken en kinderen blijven thuiswonen. Mensen houden zelf de regie over hun leven," zegt fractievoorzitter Jolande Sap.
"Iedereen is het er over eens dat dit een ideale manier van zorg is. De reden voor afschaffen was een bezuiniging. Nu dit niet gehaald wordt, willen wij dat het kabinet anders gaat hervormen in de zorg. Ik ga daar bij de begroting ook plannen voor presenteren", aldus Sap.

Ontwikkelingen in de AWBZ

Voor de toekomst is het van belang dat de zorg toegankelijk, kwalitatief hoogstaand en betaalbaar blijft. Dit geldt ook voor de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ). De volgende ontwikkelingen zijn actueel:
Persoonsgebonden budget alleen bij indicatie ‘verblijf’
Vanaf 1 januari 2012 is het persoonsgebonden budget van de AWBZ alleen nog bestemd voor mensen die van het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) een ‘verblijfsindicatie’ hebben gekregen. Het gaat om mensen die zoveel zorg nodig hebben, dat verblijf in een verpleeghuis of verzorgingstehuis wordt aangeraden.
  • Als u een AWBZ-indicatie heeft voor persoonlijke verzorging en/of verpleging, dan bent u vanaf uiterlijk 1 januari 2014 aangewezen op zorg in natura.
  • Heeft u een AWBZ-indicatie voor begeleiding of dagbesteding, dan bent u vanaf 1 januari 2014 aangewezen op begeleiding vanuit uw gemeente, op basis van de Wet maatschappelijke ondersteuning.
  • Heeft u op dit moment een pgb, maar geen AWBZ-indicatie voor verblijf, dan krijgt u vanaf uiterlijk 1 januari 2014 geen pgb meer.
Dagbesteding, begeleiding en jeugdzorg van Rijk naar gemeenten
De functies dagbesteding en begeleiding worden overgeheveld van de AWBZ naar de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Het kabinet vindt dat deze functies het best dichtbij de cliënt geregeld kunnen worden. De gemeenten, die de Wmo uitvoeren, staan dichterbij de cliënt en kunnen dus meer maatwerk leveren.
Vanaf 2013 worden gemeenten verantwoordelijk voor nieuwe cliënten van de dagbesteding en begeleiding, vanaf 2014 voor alle cliënten.
Jeugdzorg uiterlijk in 2016 van Rijk naar gemeenten
Uiterlijk per 1 januari 2016 worden alle voorzieningen voor jeugdzorg die nu nog onder de AWBZ vallen, overgeheveld naar de Wmo. Zo krijgen jeugdigen en hun begeleiders 1 aanspreekpunt. Gemeenten kunnen zo beter maatwerk leveren.
Toegang AWBZ zwakbegaafden vanaf 2013 beperken
Het kabinet onderzoekt hoe vanaf 1 januari 2013 de toegang tot de AWBZ kan worden beperkt voor mensen met een IQ tussen de 70 en 85 (zwakbegaafden). Het kabinet wil dat de zorg voor deze mensen dichterbij en meer vanuit het eigen sociale netwerk wordt georganiseerd. Met dergelijke steun kan een deel van deze groep cliënten zonder begeleiding deelnemen aan de maatschappij. Dit helpt tevens om de AWBZ ook in de toekomst betaalbaar te houden.
Betaling wonen en zorg scheiden
Het kabinet wil vanaf 2014 in de AWBZ  'scheiden van wonen en zorg' invoeren. Dit houdt in dat cliënten zelf de betaling van hun woonlasten (huur) regelen. De overgang naar scheiden van wonen en zorg wordt gefaseerd ingevoerd.
Scheiden van wonen en zorg heeft voordelen voor bewoners en zorginstellingen:
  • Bewoners krijgen meer keuzevrijheid. Zij kunnen kiezen tussen kleiner wonen (en minder woonlasten), of groter wonen (met hogere lasten).
  • Zorginstellingen kunnen meer rekening houden met de woonwensen van cliënten.
Omdat cliënten zelf de woonlasten gaan betalen, hoeven ze straks minder eigen bijdrage aan de zorginstelling te betalen. Bewoners die de woonlasten niet kunnen dragen, komen in aanmerking voor huurtoeslag.
Bij de scheiding van wonen en zorg mag de achterblijvende partner er financieel niet op achteruitgaan ten opzichte van het huidige systeem. Ook moeten er voldoende eenpersoonskamers beschikbaar zijn.
Uitvoering AWBZ door zorgverzekeraars
Op dit moment voeren zorgkantoren de AWBZ uit. Per 1 januari 2013 nemen de zorgverzekeraars de taken van de zorgkantoren over.
De uitvoering van de AWBZ door zorgverzekeraars heeft voordelen:
  • De verzekeraar wordt voor de cliënt hét aanspreekpunt voor de zorg. Er is dus sprake van nog maar 1 loket voor de cliënt.
  • Cliënten krijgen meer invloed omdat verzekeraars rechtstreeks aanspreekbaar zijn en omdat ze jaarlijks van zorgverzekeraar kunnen wisselen.
  • Naar verwachting kunnen zorgverzekeraars bij de zorginkoop een betere zorginhoudelijke samenhang tussen de cure (Zorgverzekeringswet of Zvw) en de care (AWBZ) realiseren. Dit is van belang voor cliënten die zowel Zvw- als AWBZ-zorg nodig hebben, zoals ouderen en chronisch zieken.
De uitvoering van de AWBZ door de zorgverzekeraars past bij de omslag die het kabinet wil maken: naar een meer cliëntgerichte zorg met een goede prijs-kwaliteitverhouding.
Wettelijke verankering persoonsgebonden budget
Het persoonsgebonden budget (pgb) biedt cliënten een grote keuzevrijheid om de zorg in te richten zoals zij dat willen. Om dit recht onverkort te handhaven wordt de pgb-subsidieregeling opgeheven en wordt het pgb wettelijk verankerd. Hierbij wordt rekening gehouden met de bestaande budgetten van het pgb.
Van handelingsfinanciering naar uitkomstfinanciering voor de AWBZ
De huidige wijze van financiering per handeling in de AWBZ wordt veranderd in financiering op resultaat. Zo komt de behoefte van de patiënt centraal te staan. Dit leidt tot meer innovatie, minder bureaucratie op de werkvloer (zoals minutenregistraties), betere kwaliteit en meer doelmatigheid.


Zelf houd ik alle ontwikkelingen op het gebied van de pgb in de gaten,ik volg het nieuws op tv,lees erover op internet en vakbladen en de website Per Saldo en natuurlijk heb je het erover met je collega’s.
Ook heb ik in  verschillende schoolopdrachten aandacht besteed aan het pgb.