1 van de knelpunten binnen onze instelling is het omgaan met materialen in de houtbewerking,dit is een ruimte waar er plaats is voor onze cliënten om met allerlei soorten materialen zoals hout, metaal, verf enz. te werken.
Ik heb dit punt zelf in de vergadering onder de aandacht gebracht omdat het mij opviel dat er niet efficiënt genoeg met materiaal werd omgegaan.
1 van de punten is de verf die aanwezig is, er staan te veel blikken verf die maar half gebruikt zijn en er worden nieuwe blikken opengemaakt terwijl er nog genoeg restjes verf zijn.
Ook staan al deze blikken verf en terpentine gewoon los op een plank,dit is niet veilig en kan gevaarlijke situaties opleveren.
Ook is het opruimen van de houtbewerking een discussie punt, omdat er meerdere begeleiders gebruik maken van de ruimte met hun cliënten en niet iedereen dit even goed doet.
Wat weer ergernis geeft bij mensen die wel opruimen.
Dit knelpunt heb ik tijdens het teamoverleg voorgelegd aan mijn collega’s en gevraagd wat zij hier van vonden,al gauw bleek dat er meerdere collega’s de houtbewerking ongeorganiseerd en onveilig vonden.
Ik heb hun gevraagd of ze ermee akkoord gingen dat ik hierover een plan van aanpak ga maken en dat daarna aan hun zou voorleggen.
Dit werd enthousiast ontvangen en ik ben hiermee aan de slag gegaan.
Voor het probleem met de verf en aanverwante artikelen zoals kwasten, terpentine enz. ga ik volgens de PDCA cyclus een plan opstellen en uitwerken, zodat het uiteindelijke doel is dat alle materialen efficiënt worden gebruikt en opgeborgen.
PDCA cyclus | PLANPetra | DOPetra/Team | CHECKPetra/team | ACTPetra/team |
Week 1 | Inventarisatie maken van aanwezig materiaal (verf, kwasten, terpentine enz.) Map maken met overzicht van wat er nog is aan materiaal en dit neerleggen in houtbewerking | Inventarisatie gemaakt en uitgewerkt. Map gemaakt met overzicht van materiaal. | Planning aan team vertellen en overleggen. Op de hoogte brengen van de map op de houtbewerking. | Overleggen of er nog vragen zijn over de gemaakte veranderingen en kijken of het lukt met de gemaakte afspraken. |
Week 2 | Kast met slot aanschaffen voor gevaarlijke materialen zoals verf, terpentine enz. Nieuwe materialen gescheiden houden van gebruikte. | Kast is geplaatst en spullen zijn er in opgeborgen, sleutel van de kast ligt op kantoor, dus kan alleen gepakt worden door begeleiding. | Tijdens het teamoverleg overleggen of het plan werkt. · Word de kast weer op slot gedaan /sleutel teruggelegd op de plaats waar die hoort? · Word oud materiaal eerst opgemaakt? · Worden de lijsten indien nodig bijgehouden? | De uitvoering is duidelijk en gaat volgens plan. De aanwezige materiaallijst is voor iedereen duidelijk en werkt. Er is nu overzicht van de aanwezige materialen. Wel blijft een aandachtspunt het terug leggen van de sleutel. Hierop alert blijven!! |
Week 3 & toekomst | Materiaal 1x in de maand inventariseren en dit op de aanwezige lijsten invullen. | Kast controleren op materiaal en indien nodig opruimen en aanvullen/lijsten invullen. | Tijdens teamoverleg of er nog vragen/aanvullingen zijn voor de houtbewerking. wie neemt mijn taak over/houd de controle bij einde stage? | Consequent blijven met het invullen van de materiaallijsten. Plan maken voor het opruimen van de houtbewerking. |
Knelpunten